HTML

Mindent a síelőkért

Friss topikok

A kapruni tragédia

2010.11.11. 10:30 sikiraly

Tíz éve, 2000. november 11-én délelőtt döbbenetes hír terjedt el percek alatt a Hó-show látogatói és kiállítói körében. Nem sokkal kilenc óra után kigyulladt Kaprunban a gleccservasút, és az első jelentések szerint sokan meghaltak.

Az emberek nézegették a legújabb síléceket, sícipőket, próbálgatták a ruhákat, lapozgatták az utazási irodák téli katalógusait. Már nem emlékszem, kitől hallottam először, hogy tragédia történt Kaprunban, pontosabban a Kaprun-Kitzsteinhorn síterületen. Volt, aki arról mesélt, néhány nappal azelőtt még maga is utazott ezen a vonaton. Más éppen most akart kimenni, de a kiállítás miatt elhalasztotta az utazást. Félóránként kérdezgették egymást az ott lévők, hogy ki hallott valami újabb hírt.

Este aztán mindannyian elhűlve néztük a megrázó képeket, amelyek bejárták be a világ összes televíziós csatornáját. Talán két nap is eltelt a szörnyű baleset után, mire megtudtuk, hogy a lángokban és a füstben 155 síelő-snowboardozó barátunk vesztette életét. Igen barátunk, sőt családtagunk, hiszen akik imádják e csodálatos téli sportágakat, azok olyanok, mint egy nagy család. Az elhunytak közel egynegyede húszévesnél fiatalabb volt.

Az 1974-ben épült földalatti vasúttal sokkal hamarabb fel lehetett jutni a 2542 méteren lévő Alpincenterhez, mint a felszín felett közlekedő lifttel, ezért sokan inkább a siklót választották. Ahogy az ilyen gleccservasutaknál lenni szokott, lentről és fentről egyszerre indult egy-egy szerelvény, és a kettő középen kerülte el egymást, ahol egy rövid szakaszon két sínen haladtak a vonatok.

A hét évvel korábban felújított Gletscherbahn 2 lentről felfelé induló két kocsija megtelt azon a reggelen is, ami a hivatalos befogadóképesség szerint 180 utast jelentett (később kiderült, 162-en szálltak fel a halálvonatra). Sokan akarták kihasználni a november eleji sízés lehetőségét.

Még be sem ért a vonat a föld alá, amikor a hátsó, üres vezetőfülkéből füst szivárgott az utastérbe. Kevéssel később a tűz is átterjedt a kocsiba, és az automata vészleállító lefékezte a siklót. Ekkor már mintegy hatszáz métert haladt felfelé a hegy gyomrában a gleccservasút.

Az utasok menekültek volna, de a vonatvezető az ajtókat nem tudta kinyitni, belső ajtónyitó pedig nem volt. Az ablakokat hiába próbálták kiütni, törésbiztos üvegből készültek. A leghátul lévőknek szerencséjük volt, valahogy mégis sikerült kiverniük a hátsó ablakot, és tucatnyian kimásztak a nyíláson. Egyikük egy tapasztalt tűzoltó volt, aki rábeszélte társait, hogy a völgy felé induljanak. A füst és a tűz a felfelé áramló levegő miatt a felső állomás felé terjedt. Bár az ott lévők zöme elmenekült, hárman meghaltak az épületben. A szembejövő vonat vezetője és az egyetlen utas, valamint a balesetet szenvedett sikló többi utasa szintén odaveszett a mérgező füstben és a lángok között. Túlnyomó többségük amatőr síző és snowboardos, de néhányan sportolók voltak. Mivel a vonat vége égett, ösztönösen felfelé indult, aki ki tudott jutni – számukra nem volt menekvés. Az áldozatok nagy része osztrák és német sportember volt, magyar nem utazott a szerelvényen.

Idővel kiderült, hogy a tüzet a felújításkor beszerelt elektromos hősugárzó okozta, amelyet a vonatvezetők kényelmére helyeztek el a fülkékben. Ez a szerkezet induláskor mindig kikapcsolt, ám azon a végzetes reggelen már későn, mert kigyulladt. Talán nem lett volna akkora a baj, ha nem szivárgott volna a fékolaj, amely fokozta a tüzet. A nagy hő hatására széttörött az olajvezeték, majd a tűzben lángra kapott a műanyag padlózat is. A huzat miatt a tűz és a füst másodpercek alatt átterjedt a vonat többi részére.

A tömegkatasztrófa hatalmas felháborodást váltott ki világszerte, ám a felelősök megnevezése elmaradt… Több bíróság tárgyalta éveken át az ügyet, de végül mindig minden vádlottat felmentettek. Hiába pereltek az áldozatok hozzátartozói is, akik nagy része aztán két és fél éve elfogadta az osztrák állam és az egyik nagy biztosító közösen felajánlott kártérítését.

Kaprunban a vasutat azóta sem indították újra, helyette egy kabinos felvonót építettek a szabadban. A gleccser mellett emlékhely épült, ahol minden novemberben megemlékezést tartanak. Év közben is sokan felkeresik, hogy leróják kegyeletüket elhunyt sporttársaik előtt.

A 155 áldozat emlékét a síelők és snowboardosok sokmilliós tábora örökre megőrzi.

20 komment

Címkék: tűz tragédia kaprun kitzsteinhorn gleccservasút

A bejegyzés trackback címe:

https://siujsag.blog.hu/api/trackback/id/tr482440813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sidol 2010.11.11. 22:04:51

Szomorú...
Nem vagyok biztos benne, hogy a vonat nem közlekedik. 2 éve egy hegy gyomrában menő siklószerű vonattal mentünk fel síelni.

megint 2010.11.11. 22:28:33

Elképesztő, hogy nincs felelős, azt hittem ilyen csak nálunk van.

isssti 2010.11.11. 22:40:11

Lehet, hogy morbid, de most nagyon örülök, hogy nincs pénzem ilyesmire...

Robinzon Kurzor 2010.11.11. 22:47:38

@megint:

Nem, ami csak nálunk van, az az, hogy kötelező bűnbakot kijelölni, különben háborog a nép, ha meg van bűnbak, akkor minden oké, akár naponta is lehet bármilyen katasztrófa, csak legyen érte kire ujjal mutogatni.

Egy ilyen baleset (legtöbbször) nem egy ember vétkes hanyagsága vagy szándékos hülyesége miatt történik, hanem több egymástól független ok "hozza össze".

Polgári jogi (ebben az esetben objektív, vagyis vétkességtől független) felelősség az üzemeltetőé, emiatt is állapodtak meg peren kívül az áldozatok hozzátartozói, de jogállamban csak akkor marasztal el valakit büntetőbíróság, ha kétséget kizáróan bebizonyosodik, hogy bűncselekményt követett el.

min 2010.11.11. 23:14:39

Ha egy épületet tűzvédelmét hanyagul végzik el. Nincs oltókészülék, vészkijárat, füstelvezető és tragédia történik. Akkor sincs ott felelős??
Itt az a felelős aki volt olyan f@sz, hogy vészkijárat nélkül tervezett egy a hegy gyomrában közlekedő járművet.
Az a felelős aki nem tervezett vész esetére utasirányító rendszert az alagútba.
Az a felelős aki a fűtőberendezést kellő körültekintés nélkül választotta ki és szereltette be.
És nem utolsósorban az a felelős aki az egész átvételre a végén az aláírását rábiggyesztette.
Van itt felelős bőven. Kollektíven felelősek. Meg lehetne tölteni a vádlottak padját.

velorex-vezető 2010.11.11. 23:25:36

A gyerekeim síversenyzők voltak. Hat nappal a baleset előtt ott voltak edzőtáborban. Teljesen kiborultak az esettől, egyrészt az osztrák sporttársaik miatt, másrészt belegondoltak, hogy ők is ott lehettek volna.
Rettentő bizarr és morbid dolog egy nagy havas hegyen tűzvészben elpusztulni.

gergel 2010.11.11. 23:27:11

Talán ez a közelmúlt egyik legborzasztóbb tragédiája.
Egy légikatasztrófa esetén nem szenvednek ennyit az áldozatok.
---
Mennyi lehetett a különbség a sílift és a vasút között?

Annak idején sokan szájukra vették az áldozatokat '...a gazdagok haltak meg'
mert szerintük egy vagyon volt a jegy ára.

min 2010.11.11. 23:30:13

@sidol:
Biztos, hogy kaprunban jártál? ott nem működik a vonat. Pl. Mölltal-on működik

milan. 2010.11.11. 23:32:36

a vonat a baleset ota nem szallitott utasokat, par evvel a baleset utan elkezdtek teherszallitasra hasznalni, de mar arra sem hasznaljak. ottmaradt az alagut orok emleknek, ami egesz evben sielok tomegeit emlekezteti a tragediara.

havaslap · http://havaslap.blog.hu/ 2010.11.12. 00:12:31

látom a szerző olvasta az eredeti cikket
www.sielok.hu/rovat/hirek/cikk/kaprun-tiz-evvel-kesob/

az elejére betett valami személyeset, aztán működött a finomított kopi-pészt, nem elegáns így megemlékezést írni ....

kzolika 2010.11.12. 01:43:44

@isssti: Ja, ez pont olyan, mint a cunami volt. Svájci ismerősök percekig sopánkodtak, hogy mennyien odavesztek, én meg arra gondoltam, hogy akinek még a karácsonyi-szilveszteri felárra is volt pénze...

petru 2010.11.12. 04:47:30

@kzolika: ugye, az megerdemli? Es altalaban, mindenki akinek tobb penze van mint neked. Ember, gondolj bele es fogd magad egy kisse vissza, nagyon kerlek!

T. havaslap, szvsz mindeg jobb atmasolni egy jo cikket, mint irni egy rosz eredetit.

FeroxX 2010.11.12. 05:18:24

HALJANAK MEG A GAZDAGOK XD

amúgy meg epic fail, hogy az üvegek atom törés állóak voltak ???! mégis miért ? rögtön erre gondotlam én is, hogy az ablakokat törném szét.. na de törésálló ?? kérdem, miért ?szerencsétlen emberek.. egy valódi pokol lehetett ott a vonat kocsiban.. gondoljatok bele, ahogy terjed a tűz, akik a végében álltak, már láthatták ahogy a kijebb lévők szépen rendere elégnek, és teljes tudatában voltak annak, hogy rájuk is ez vár.. ha szerencséjük volt (ha..) akkor a szénmonoxidtól már az égés előtt teljesen elkábultak/elájultak.. de erre kevés az esély.. szerencsétlenek valódi kínszenvedés lehetett :// senkinek sem kívánom.. tanulság.. ha egy járművön vagy és füstölni kezd a lehető leghamarabb húzz el a lehető legmesszebb attól a szartól =/

A Kárpátok Ostora 2010.11.12. 08:43:12

@kzolika: Büdös szarevő paraszt vagy. Ennyi.

mátéé (törölt) 2010.11.12. 09:01:50

@kzolika: Ja, már én is voltam egyszer szilveszterkor egzotikus külföldön. Meg is tudom mondani honnan telt rá:

Kurva sokat dolgoztam abban az évben.

Gondolom, megérdemelném a cunamit.

nostra 2010.11.12. 09:33:58

elképesztő tragédia, és nem tudok mást mondani rá: R.I.P.

AgentO 2010.11.12. 09:57:58

Éppen a hó-show-n voltam én is, otthonról hívtak, hogy mi történt. Nyugodjanak békében.
A fikázó irigy idióták meg a saját zsebükben turkáljanak, ne más csesztetésével kompenzálják a saját nyomoruk miatti frusztrációt.

sikiraly 2010.11.12. 10:55:32

Havaslapnak: a szerző már a hétvégén megírta a posztot, de értelemszerűen csak az évfordulón akarta kinyomni. Másrészt a sielok.hu-val jóban van a szerző, és nem akarja másolni az ott megjelenteket.
Mindenkinek: emlékezzünk, és ne cse...ük egymást.